Język angielski
Kurs maturalny z języka angielskiego
ZMIANY W MATURZE Z J. ANGIELSKIEGO W ROKU SZKOLNYM 2014/2015
POZIOM ROZSZERZONY
Zmiany w skrócie
v 1 arkusz egzaminacyjny
v Czas skrócony do 150 minut
v Nowa punktacja
v Nowe zadania w części leksykalno-gramatycznej
v 1 praca do napisania
v Zmiana w typach wypowiedzi pisemnych
Od roku szkolnego 2014/15 matura z języka angielskiego będzie składać się nadal 4 części, lecz dokonano znacznego przesunięcia udziału poszczególnych części w wynikach:
– rozumienie ze słuchu (udział w wyniku 24%)
– rozumienie tekstów pisanych (udział w wyniku 26%)
– znajomość środków językowych (udział w wyniku 24%)
– wypowiedź pisemna (udział w wyniku 26%)
Jak widać, egzamin stał się bardziej wyrównany jeśli chodzi o proporcje punktowe między poszczególnymi komponentami. Co ciekawsze, w częściach rozumienie ze słuchu (słuchanie) i rozumienie tekstów pisanych (pisanie) pojawiły się zdania zawierające kilka krótszych tekstów, a nie jeden dłuższy.
Ogromny wzrost punktacji w części ZNAJOMOŚĆ ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH, z 10% na 24%
v Od roku 2015 nie będzie można pominąć tej części egzaminu lub potraktować jej po macoszemu, ponieważ będzie nas to kosztować aż 1/4 punktów możliwych do zdobycia.
v Dla osób chcących zdawać maturę rozszerzoną z języka angielskiego oznacza to ciężką pracę nad poprawieniem zakresu słownictwa oraz gramatyki.
Wzrost wagi rozumienia TEKSTÓW PISANYCH, z 24% na 26%.
Poza znanymi nam już formami na maturze rozszerzonej pojawią się nowe typy zadań, zapożyczone z egz. gimnazjalnego
v Większa różnorodność tekstów
v Więcej krótszych tekstów
v NOWOŚĆ! uzupełnianie luk korzystając z podanych wyrazów, lecz należy pamiętać o zmianie ich formy (dwa słowa nigdzie nie pasują).
v Druga NOWOŚĆ to zadanie polegające na uzupełnieniu zdania z wykorzystaniem podanych wyrazów (transformacje). Nie wolno zmieniać kolejności podanych wyrazów, natomiast należy zmienić ich formę oraz dodać inne wyrazy, aby otrzymać logiczne i gramatycznie poprawne zadanie. Poniżej dwa przykładowe zadania:
6.1. Why didn’t you say anything? You (should / warn / students) _____________________ swimming in this place!
6.2. While (President / have / argument) _________________________________________ with his advisors, a group of journalists burst into the room.
CKE zastrzega na str. 7 "Informatora…", że podane przykłady nie wyczerpują wszystkich typów zadań, jakie mogą pojawić się w arkuszach egzaminacyjnych. Można więc zakładać, że w części "znajomość środków językowych" możemy się spodziewać również transformacji (parafraz), tłumaczenia fragmentów zdań, słowotwórstwa, czy testu luk sterowanych.
Spadł udział ROZUMIENIA ZE SŁUCHU w wyniku sumarycznym z 30% na 24%.
v Czas trwania nagrania ok. 25 min, 3 – 4 zadań
v Większa różnorodność tekstów
v Większa różnorodność sprawdzanych umiejętności
v Pytania polegające na oddzielaniu faktów od opinii.
Przykład:
Spadł udział WYPOWIEDZI PISEMNEJ w wyniku sumarycznym z 36% do 26%, ale nie spadła jej trudność
v Przede wszystkim zniknęły takie typy wypowiedzi jak opis, recenzja czy opowiadanie. Od roku 2015 uczeń zetknie się na maturze rozszerzonej z trzema typami wypracowań:
(1) rozprawka ("for and against" oraz "opinion essay"),
(2) artykuł publicystyczny,
(3) list formalny.
Funkcjonują one pod zbiorczym szyldem "tekstu argumentacyjnego", a w każdym typie wypracowania mają się pojawić elementy opisu, relacjonowania, sprawozdania, recenzji, pogłębionej argumentacji itp.
v W arkuszu egzaminacyjnym uczeń będzie miał do wyboru jeden temat z dwóch,
v Wypracowanie ma mieć 200-250 słów,
v Za wypracowanie uczeń może otrzymać 13 punktów,
0 – 5 punktów – zgodność wypowiedzi z poleceniem
0 – 2 punkty – spójność i logikę,
0 – 3 punkty – zakres środków językowych,
0 – 3 punkty – poprawność środków językowych.
Tak samo jak na poziomie podstawowym, nie przewidziano kary za przekroczenie górnego limitu słów.
Źródła:
https://www.youtube.com/watch?v=VCVbOLKzdXA
http://www.cke.edu.pl/images/_EGZAMIN_MATURALNY_OD_2015/Informatory/2015/Jezyk-angielski.pdf
ZMIANY W FORMIE EGZAMINU MATURALNEGO (CZĘŚĆ USTNA) Z JĘZYKÓW OBCYCH – MAJ 2012
Rozmowa wstępna
|
Kilka pytań (dostępnych jedynie egzaminatorowi) z zakresu zainteresowań i życia zdającego
|
2 min
|
Zadanie 1 – rozmowa z odgrywaniem roli
|
Zdający:
· Ma 30 sek na zapoznanie sie z zadaniem
· odgrywa pewne role związane z sytuacjami, w których może się potencjalnie znaleźć.
· musi sie odnieść do czterech elementów określonych w poleceniu
· musi odpowiednio reagować na wypowiedzi egzaminatora
|
3 min
|
Zadanie 2 – opis ilustracji i odpowiedź na 3 pytania
|
Zdający:
· losuje zestaw
· opisuje ilustracje
· odpowiada na 3 pytania związane z materiałem
|
4 min
|
Zadanie 3 – wypowiedź na podstawie materiału stymulującego
|
Zdający:
· ma 1 min na zapoznanie się z materiałem
· wybiera jedną z prezentowanych opcji
· uzasadnia swój wybór i powody odrzucenia innych elementów
· odpowiada na pytania związane z tematyką materiału
|
5 min
|
OGÓLNE CELE KURSU:
- Formy czasownika: Infinitive, Bare Infinitive, Continues Infinitive, Perfect Infinitive, Past, Past Participle, Present Participle.
- Czasy gramatyczne i ich zastosowanie: Present, Past i Future Simple, Continues, Perfect i Perfect Continuous; następstwo czasów.
- Sposoby wyrażania przyszłości.
- Sposoby wyrażania przeszłych tendencji i skłonności: would, used to.
- Konstrukcja be/get used to.
- Zdania okolicznikowe czasu.
- Strona bierna i konstrukcja causative have.
- Mowa zależna: zdania oznajmujące, pytania, prośby i polecenia w mowie zależnej; czasowniki wprowadzające mowę zależną (reporting verbs).
- Tryb warunkowy i tryby przypuszczające: 0, I, II, III i Mixed Conditionals.
- Wyrażanie sytuacji hipotetycznych: if only, I wish, it’s time itp.
- Czasowniki modalne, ich formy i zastosowanie.
- Czasownik + infinitive, czasownik + -ing.
- Zdania podrzędne przydawkowe definiujące i niedefiniujące; zaimki względne.
- Zdania podrzędne okolicznikowe przyczyny, celu i przyzwolenia.
- Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne; rodzajnik nieokreślony a/an i określony the.
- Zaimki osobowe, zwrotne i złożone; zgodność liczby.
- Przymiotnik i przysłówek: stopniowanie, konstrukcje porównawcze.
- Wyrażenia przymiotnikowe: przymiotnik + przyimek.
- Inwersja stylistyczna.
- Rozwiązywanie zadań egzaminacyjnych (rozpoznawanie i stosowanie struktur leksykalno-gramatycznych): transformacje, test luk otwartych, test wielokrotnego wyboru, słowotwórstwo, tłumaczenie fragmentów zdań.
- Powtórzenie, rozszerzenie i utrwalenie słownictwa z zakresu następujących tematów maturalnych:
- człowiek – wygląd zewnętrzny i charakter,
- dom,
- życie rodzinne i towarzyskie,
- praca,
- szkoła,
- państwo i społeczeństwo,
- podróżowanie i turystyka,
- sport,
- żywienie,
- zdrowie, nauka i technika,
- świat przyrody,
- kultura i sztuka,
- zakupy i usługi,
- czas wolny i rozrywka,
- mass media.
- Czasowniki złożone (phrasal verbs) i idiomy.
- Kolokacje. Synonimy i antonimy.
- Słowotwórstwo (przedrostki, przyrostki).