Historia
Ramowy rozkład materiału kursu przygotowującego do matury z historii
1. Trwałe osiągnięcia cywilizacji starożytnych. Religie starożytnego Wschodu.
2. Przemiany ustrojowe w Grecji i w Rzymie.
3. Powstanie i rozwój religii monoteistycznych.
4. Kręgi cywilizacji średniowiecznych. Europa a inne cywilizacje.
5. Fundamentalne znaczenie chrześcijaństwa w cywilizacjach średniowiecznej Europy.
6. Funkcjonowanie władzy i struktura społeczeństw średniowiecznych.
7. Powstanie i rozwój Polski w wiekach średnich. Znaczenie chrześcijaństwa dla powstania i rozwoju państwowości i kultury polskiej.
8. Cywilizacyjne przemiany w Europie od odrodzenia do oświecenia.
9. Nowe horyzonty. Europa wobec odmiennych kultur i systemów wartości.
10. Przeobrażenia chrześcijaństwa w XVI i XVII wieku.
11. Powstanie nowożytnej państwowości.
12. Uwarunkowania potęgi i upadku Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
13. Rewolucja przemysłowa i jej następstwa.
14. Mapa polityczna XIX- wiecznej Europy i świata.
15. Przemiany świadomości Europejczyków.
16. Procesy demokratyzacyjne i parlamentaryzm w XIX wieku.
17. Społeczeństwo polskie bez własnego państwa.
18. I i II wojna światowa – geneza, charakter, następstwa konfliktów.
19. Systemy totalitarne i ich zbrodniczy charakter.
20. Funkcjonowanie demokracji w XX wieku.
21. Ewolucja stosunków międzynarodowych i ich charakter. Struktury ponadnarodowe w polityce i gospodarce.
22. Rewolucja techniczna w XX wieku.
23. Przemiany w sferze kultury. Sobór Watykański II i encykliki papieskie.
24. Rzeczpospolita między zniewoleniem a niepodległością.
CHARAKTERYSTYKA ZADAŃ MATURALNYCH 2007
HISTORIA TO – CZAS (datowanie) i PRZESTRZEŃ (mapa)
To umiejscowienie wydarzeń w czasie i przestrzeni
WYMAGANE UMIEJĘTNOŚCI (matura 2007)
72 % zadań – praca ze źródłami
21% tylko wiedza pozaźródłowa
4% praca z tekstami naukowymi
RODZAJE ŹRÓDEŁ:
32% zadań – źródła pisane
17% mapy
13% źródła ikonograficzne
6% źródła genealogiczne
6% źródła statystyczne
HISTORIA POWSZECHNA, A HISTORIA POLSKI
54% zadań- historia powszechna
46% – historia Polski
EPOKI
34% zadań – nowożytność
23% średniowiecze
19% historia XX w.
15 % starożytność
15% historia XIX w.
ZADANIA DO NAUCZENIA:
1. pisanie krótkich wypracowań (45 min)
a) wstęp z zaznaczeniem ram chronologiczno-przestrzennych
– sformułowanie tezy bądź problemu
b) rozwinięcie
– z analizą problemów związanych z tematem i przedstawieniem argumentów
c) zakończenie
– podsumowanie wniosków
2. Wnioskowanie, ocena wydarzeń, stosowanie zdobytej wiedzy
3. Na czym polega łańcuch przyczynowo-skutkowy
4. Będą zadania sprawdzające wiedzę
5. Umiejętność pracy z materiałami źródłowymi
6. Umiejętność interpretowania i syntetyzowania wiadomości
7. Umiejętność pracy z mapami i ilustracjami
8. Znajomość podstaw historii sztuki (style architektoniczne, podstawowe dzieła sztuki – i ich symbolika)
9. Podstawy heraldyki, historii ubioru i życia codziennego, widoki miast, itp.
ZASADY NAUCZANIA:
1. OMÓWIENIE PO KOLEI EPOK, PO KAŻDEJ EPOCE TESTY
2. PO KAŻDYM DZIALE UCZEŃ PISZE CO NAJMNIEJ JEDNO WYPRACOWANIE
3. TEKSTY ŹRÓDŁOWE
4. MIESIĄC PRZED MATURĄ ROBIMY TYLKO TESTY Z WSZYSTKICH DZIAŁÓW
5. PODRĘCZNIK: OPERON + „NOTATKI UCZNIA” ORAZ ATLAS HISTORYCZNY
6. KONTAKT Z RODZICAMI
7. UCZEŃ PRZYGOTOWUJE SIĘ Z DO ZAJĘĆ
8. UCZYMY SIĘ W BLOKU 3 GODZINNYM (trzy godz. lekcyjne).